søndag 12. mai 2013

Stens pubkake fra Hele Norge Baker

Dette er oppskriften på Sten sin pubkake fra Hele Norge Baker på TV3. Jeg har ikke prøvd å lage den enda, men tro meg...en dag skal jeg lage denne og spise hele selv (kanskje dele litt med han skjeggete fyren som jeg bor sammen med og..?)
Sten var så fancy at han laget eget potetgull, men det tror jeg at jeg står over...

Bunn:
4 egg
200 g sukker
200 g sjokolade 70 %
100 g smør
100 g økologisk peanøttsmør
200 g hvetemel
2 ts bakepulver

Ølmousse:
400 g sjokolade 40%
2 dl IPA øl

Bunn:
Sett ovnen på 225 grader.
Smelt smør og peanøttsmør sammen.
Rør inn sjokolade og la det smelte.
Pisk eggedosis av egg og sukker.
Bland inn avkjølt sjokoladeblanding.
Sikt i mel og bakepulver og bland sammen røren.
Ha røren i en form (26 cm) og stek kaken i ca. 15 minutter. Den skal være litt rå i midten.
Avkjøl kaken i kjøleskap eller fryser.

Ølmousse:
Smelt sjokolade og øl sammen.
Sett bollen i en større bolle med isvann og pisk til en mousse-konsistens.
Ha moussen på den avkjølte kaken.
Pynt med potetgull og skavet sjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar